Backpacken door Thailand

Wikken en wegen, Mexico of toch Thailand? Onze oudste Nomade heeft de knoop doorgehakt, deze zomer gaan we voor Tuk Tuk's, Jungle en Tropische stranden in Thailand. En dat maar liefst 4 weken lang

Thailand is bij uitstek een land waar je met kinderen goed kan 'leren' reizen. De mensen zijn vriendelijk, er is veel (heel veel) te beleven voor jong & oud en de mogelijkheden om van A naar B te komen zijn onuitputtelijk. Maar is het geen regenseizoen zou je zeggen? Ja, dat zeker. Echter, de ervaring leert dat het aantal dagen (of beter uren) regen reuze mee valt. Met een poncho in je reisuitrusting hoef je je niet te laten afschrikken van een plensbui.

Praktisch

Eind Januari kochten we onze Emirates tickets naar Bangkok voor een mooie prijs via Gate1. We vliegen altijd graag met Emirates (jawel, in het grootste vliegtuig ter wereld, de Airbus A380). Wanneer je rond 22.00 op de avond vertrekt, kom je in de ochtend aan in Dubai. Daar strek je de benen en vlieg je door naar Bangkok waar je 's avonds aan komt. De Jetlag voor jou en je kleine Nomaden breng je daarmee terug tot een minimum wanneer het je lukt om van Amsterdam naar Dubai wat uurtjes te slapen.

Daarna zijn we gaan kijken naar de wensen van alle gezinsleden hetgeen resulteerde in een 1e reisplan.

Het uitgangspunt daarbij:

• Veel zien en veel doen, veel afwisseling. De ‘dag’ trips bedenken we pas als we in Thailand zijn, maar de plaatsen van bestemming (incl. het boeken van hotels) doen we van te voren.
  • Minimaal verblijf van 2 dagen op 1 locatie om wat rust te bewaren in het reisschema
  • Hotels van Midden tot luxe segment en Familiekamers in verband met de leeftijd van de 2 Nomaden
  • Het doel is om 4 weken, voor 4 personen tot een max van Euro 10.000 euro uit te geven (all-in! Dus dwz  tickets, binnenlandse vlucht, eten, souvenirs, trips, trein tickets, hotels, vervoer. Echt All-in dus). Dat is overigens gelukt!
  • Het Backpack leven staat centraal, indien mogelijk reizen we per trein in plaats van het vliegtuig

Tips:

• Familiekamers, binnenlandse vluchten en treintickets zijn al vlot vergeven. Boek dus op tijd via de (boeking)sites of rechtstreeks.
  • Schaf goede rugzakken aan als je er voor kiest om te gaan backpacken; een paar regenjacks voor de kids (het is regenseizoen, vergis je niet!). Onze kinderen droegen 4 tot 5 kilo mee per kind.
  • Boek je Nachttrein(en) via 12goasia, deze club is echt een aanrader!
  • De meeste dagtrips regel je ter plaatse. Je kan overwegen om een enkele trip al van te voren vast te leggen.
  • Pick-ups van het vliegveld naar je hotel is in Bangkok zeker niet nodig, de taxi’s (met een taxi meter) staan voor je klaar en zijn heel goedkoop.
  • Tip: Wissel Euro’s om tegen Baht's in de kelder van het vliegveld voor een goede koers, bijvoorbeeld bij SuperRich. Pinnen is duur in Thailand.

Bestemmingen / Route

Bangkok

We verblijven na aankomst een 4-tal dagen in Bangkok in het Ramada Plaza Bangkok Menam. Een geweldige keuze bleek achteraf! Het hotel is vooral heel prettig qua locatie. Het biedt een shuttle service per boot en dat maakt dat je je gehele verblijf in Bangkok ervaart vanaf het water.  Het hotel ligt op loopafstand van Foodcourt Asiatique (leuk voor een 1e avond). Andere hotels welke daar in de buurt liggen bieden dezelfde service per boot naar Bangkok ‘centrum’ en zijn wellicht even zo prima, maar wij hebben ons hier goed vermaakt en hebben juist de drukte van een hotel nabij Kao San Road (bij voorbeeld) geheel niet gemist.

Neem vooral de  ‘hop on hop off’ boot en stap uit bij al het moois dat de stad te bieden heeft zoals de Wat Arun en het Grand Palace. Struin door de stad en krijg een gevoel krijgen bij de grootte ervan. Neem zo nu en dan de Tuk Tuk en verbaas je over de gefrituurde schorpioenen die in Chinatown worden aangeboden.

Wij hebben verder een Longtailboat gehuurd om door de Klongs (het ‘achterland’) van Bangkok te varen. Je kan dit eventueel ook doen via een gecombineerde fiets/boot tour met Co van Kessel.

Kanchanaburi

Na een heel vroeg ontbijtje doen we de rugzakken op en vertrekken we richting het kleine treinstation Thonburi (per boot naar de Thonburi pier en het laatste stuk te voet). We kopen er  kaartjes voor de ochtendtrein (8.30) naar Kanchanaburi.  Een prachtige treinreis van een uurtje of 3, geniet van de popcorn die je wordt aangeboden en het leven naast de treinrails welke doorgaat zodra de trein is gepasseerd.

We verblijven in hotel ‘U Inchantree’. Een heerlijke plek! We genieten van het uitzicht over de river Kwai en we kunnen zelfs vanuit de tuin de brug over de River Kwai zien! Wij gaan na een plons in het zwembad te voet naar de River Kwai Bridge en gaan daarna door naar het nabij gelegen Oorlogsmuseum. Dat is meer een openlucht museum maar draagt bij aan het begrip van de kinderen voor het verleden en de historie van dit gebied. Huur een longtailboat en vaar over de rivier waar je bijvoorbeeld kan uitstappen bij een militaire begraafplaats, erg indrukwekkend.

Uiteraard plannen we ook een bezoek aan de Erawan watervallen. We boeken via het hotel een Mini busje. De minibus brengt ons naar de Watervallen (uur rijden toch zeker!) en blijft daar ook netjes op ons wachten tot we terug zijn zonder daarvoor een tijd te hoeven afspreken. We verblijven een uurtje of 4 (max) bij de watervallen. Doe goede schoenen aan (glibberig) en neem waterschoentjes mee!

De watervallen zijn mooi, de kleine visjes bijten wel in je voeten.

Ayuttaya

Inmiddels een week onderweg, trekken we door naar Ayutthaya.  Daags ervoor hebben we een minivan (taxi) besteld om ons in de ochtend naar Ayutthaya te brengen. We zijn een kleine 3 uur onderweg. De kosten zijn tussen de 2000 en 3000 bath (onder de 100 euro). Natuurlijk zijn er alternatieven om in Ayutthaya te komen, maar met kleine kinderen is het geen overbodige luxe om met prive vervoer te gaan.

Aangekomen in Ayuttaya  brengen we onze rugzakken naar de luggage room op het Station. Voor een luttel bedrag wordt er de gehele middag goed op gepast (24 h open). We halen direct onze 12goasia treintickets op voor de avond trein naar Chiang Mai.

Daarna gaan we de stad verkennen. We wandelen we naar de oude tempels. Wat een rijke historie! Pas veel later nemen we nog een tuk tuk omdat het ‘park’ toch wat groter is dan we dachten. Eind van de dag brengt een tuk tuk ons terug naar het Station alwaar we wat gaan eten bij een restaurantje om vervolgens rond 22.00 de trein in te stappen. De bedden zijn al opgemaakt (2eklasse). Wat een avontuur! Maar echt slapen is er niet bij ;-)

Chiang Mai

Rond 08.00 komen we dan aan in Chiang Mai, in de regen en het is er beduidend koeler dan in het zuiden. We hebben van tevoren een pick-up shuttle geregeld via het hotel. Fijn! We rijden direct door naar Villa San Pee Seua, een eindje buiten het centrum. Het blijkt een sfeervol hotel met ruime kamers en prachtige tuin aan de rivier. Helaas was de beloofde ‘bootshuttle’ naar het centrum buiten werking, dus aangewezen op een taxi om de stad te bezoeken.

Plan niet te veel in op de dag van de treinreis en neem tijd om wat uit te rusten en in de middag Chiang Mai te verkennen.

Bezoek tijdens je Chiang Mai verblijf zeker de Doi Suthep tempel en wat omliggende must-see’s (locale markt bijvoorbeeld). Daarnaast kan je Zip linen in de buurt wanneer je avontuurlijke kinderen hebt of bezoek, zoals wij hebben gedaan de Thai Cookery School.  Je kan samen met je kind prachtige gerechten voorbereiden en daarna natuurlijk smakelijk opeten. We boeken onze tours via de receptie van het hotel.

Thaton – Chiang Rai

Na 10 dagen onderweg in Thailand, reizen we op de 11e dag door naar Chiang Rai. We gaan weer vroeg op pad!  Een chauffeur die ons rondtourde naar de Doi Suthep tempel hebben we gevraagd om ons naar Thaton te brengen.

Er zijn verschillende manieren om in Chiang Rai te komen; wij vonden de route vanuit Thaton over de rivier het meest avontuurlijk. En dat was het ook! We kochten ter plekke tickets, dat kan om 13.00 voor de Public boat of met een prive boat op elk moment (uiteraard duurder) tenzij je mede reizigers treft. Wij deden het laatste. Met de stroom mee, samen met 2 andere backpacksters uit Frankrijk, ontweken we boomstammen en stroomversnellingen. Met wat tussenstops (hot springs, old village etc) kwamen we binnen 3 uur aan in Chiang Rai. Daar verblijven we een aantal dagen in Homestay Chiang Rai. De Homestay is een plek waar je je al snel thuisvoelt en biedt veel (dag)trips maar nog leuke, echte Hollandse kroketten en frikandellen op het menu!

Wij vinden Chiang Rai geweldig. Het stadje is sfeervol, de omgeving is prachtig groen.

Via de Homestay boeken we een onbegeleide Fietstour van 35 km, de kinderen krijgen een mooie mountainbike en na wat gepiep en gezeur krijgen ze de smaak te pakken. GPS en een route op papier maken het een echt feest! Rijstvelden, bergachtig gebied, kleine dorpjes..We stoppen ook bij de Witte Tempel. Zo leuk om daar gewoon naar toe te fietsen. Voor ons 1 van de  hoogtepunten van de vakantie.

Na het biken komt het hiken. We worden opgehaald door de gids en rijden met een 4WD Jeep de ‘jungle’ in, bezoeken Tribe dorpen (en drinken daar een theetje), we zien een waterval, bezoeken een rijstveld.

Chiang Rai – Bangkok – Surrathani – Khao Sok

Precies halverwege onze vakantie plannen we een reisdag. We vliegen met met Air Asia naar het zuiden (tussenstop en overstap in Bangkok). Vergeet niet je rugzakken te herpakken (max 20 kilo pp). Begin van de avond komen we aan in Suratthani en worden opgehaald door een chauffeur (van te voren geregeld via het hotel The Good View Resort, aan de rand van de Khao Sok Jungle. Het is toch zeker 2 tot 2,5 uur rijden voor een 1000 bath (25 euro). We installeren ons en slapen heerlijk met de jungle geluiden om ons heen.

De enorm vriendelijke eigenaar van het hotel, Meneer Bao,  brengt ons na het ontbijt naar het volgende verblijf,  ‘Our Jungle Camp’ zo'n 10 minuten verderop om te overnachten in een Boomhut.  Het resort is mooi, echter wel wat onpersoonlijker. We gaan olifanten wassen, iets wat we in 1e instantie niet wilden gaan doen, maar achteraf toch echt een hoogepunt was! Het levendige jungle dorpje is per voet te bereiken en biedt diverse restaurantjes en winkeltjes om je laatste jungle benodigdheden in te slaan.

Via Our Jungle Camp hebben we al in Nederland de (prive)  'Overnight Kao Sok Jungle / lake tour' geboekt.

We nemen alleen rugzakjes mee voor 2 dagen (incl. poncho’s, goede schoenen, afritsbroeken en handdoeken, maar we hebben geluk en de zon schijnt vol op!).  Na een uur in de minivan komen we aan bij het Cheow Lan Lake, waar we met de gids in een longtailboat stappen. We varen over het gigantische en indrukwekkende meer en binnen een uur zijn we bij onze Raft Houses, Praiwan rafthouses, een idyllische plek waar je kunt  zwemmen en kajakken en de eerste aapjes in de jungle kunt zien. Met de gids proberen we 's avonds en 's ochtends vroeg wildlife te spotten vanaf de boot. We zien Hornbill's, leguanen en nog meer aapjes.  Daarna volgt het diner en slapen we in de rafthouse (’s avonds is er elektriciteit). We slapen niet echt comfortabel maar genieten volop! Na een vroege en korte jungle hike (prima te doen voor kinderen) varen we terug naar de bewoonde wereld en daarna door naar het resort.

Kao Sok – Surat Thani – Ko Phagnan

We zijn al weer 3 weken onderweg en we zijn nog lang niet klaar om naar huis te gaan! Op naar een tropisch eiland, Ko Phagnan! Het eiland van de schommels, laid back sfeer en de full-and half moon parties. Het is 'dag 18' en we reizen weer wat af. Bij het hotel kan je eventueel van te voren de Ferry tickets laten regelen. We hebben ook een taxi geregeld (1,5 rijden) en worden afgezet bij de Pier in Surat Thani voor een overtocht met Lomprayah Ferries. De vouchers leveren we daar in voor tickets en nemen de boot van 11.30 en zijn dan rond 14.00 op het eiland.

Op het eiland worden we (vooraf geregeld) opgepikt bij de Thongsala pier door een shuttle van ons hotel, Milky Bay.  Binnen 20 minuten zitten we in ons huisjes aldaar en nemen die middag vrijaf om de zee in te lopen, het zwembad in te duiken en een drankje te drinken. We eten ’s avonds aan zee bij het hotel. Vakantie! We verblijven in totaal een 5 tal dagen op het eiland. Helaas slaat het weer na de 1e dagen wat om. Daardoor valt een tripje naar het Marine Natuur Park (op zee, eilanden incl snorkelen) in het water.

Dit stuk (Baan Tai) is vlak bij de Thongsala pier, het is levendig (qua restaurantjes ook) maar de andere delen van het eiland zijn qua stranden wellicht meer de moeite waard. Bij Baan Tai is het water erg lang ondiep. Heerlijk voor wandelingen maar niet om echt te zwemmen. Echter, je kan besluiten om per dag een ander strandje op te zoeken en dan is het probleem weer opgelost.

We huurden geen scooters, ook al hebben de kleine Nomaden er flink over gezeurd, maar hebben een tripje gedaan met een groep (ter plekke via een reisagent aan de kant van de straat geboekt) over het eiland.  Uiteraard kan er ook gesnorkeld worden, maar vergeet niet om waterschoenen mee te nemen!

Ko Phagnan – Surrat Thani Trainstation

We hebben op het eiland bij een reisbureautje langs de kant van de weg, een all-in ticket gekocht; ideaal om

1. a) opgehaald te worden bij je hotel door taxi/pick up truck richting de Thongsala pier op het eiland
  2. b) met de Ferry (Lomprayah, de beste rederij ons inziens) naar Surat Thani te gaan en
  3. C) daar direct met een luxe touringcar naar het treinstation te worden gebracht.

Ideaal dus. De treintickets in Nederland besteld via 12goasia, kon ik ophalen in een restaurantje vlakbij het station. De trein had een kleine vertraging maar uiteindelijk vertrokken we tegen 22.30 / 23.00 dan echt, dit keer 1e klas, wat een luxe (eigen ‘kamer / coupe) op weg naar Bangkok!

Bangkok

In de vroege ochtend arriveren we dan eindelijk weer in Bangkok! We komen aan op Hua Lamphon railstation. Buiten zoeken we een taxi meter en vertrekken naar het Chatrium Residence Sathon Hotel, dit keer niet bij de rivier (helaas). Het hotel is wel prachtig. De familiekamers erg groot, het zwembad is mooi aangelegd. Niets te klagen maar qua sfeer en ligging prefereerden wij het eerste hotel (Ramada Plaza Menam). In de middag gaan we nog even op pad. Tijd voor wat souvenir shopping!

Onze laatste dag in Thailand besteden we goed; We doen de fietstour bij Co van Kessel, de vroege variant (07.00 uur), en kiezen voor de 6 uur combo tour (boot en fiets). Wat een super leuke ervaring! Een waardige afsluiting van onze laatste dag in Bangkok.

Het verhaal van de 2 Kleine Nomaden

"Vertel eens over Thailand?" vroeg ik aan de 2 kleine reizigsters?

"Het is een bijzonder land, het was er warm maar niet te warm. De mensen zijn allemaal zo lief voor ons geweest."  Hoe vonden jullie Bangkok? "Bangkok lijkt wel een beetje op Rotterdam omdat er een grote rivier is. het leukste is de drukte en alle taxi's en tuk tuk's. Maar vooral het Unicorn cafe met taartjes en drankjes in Unicorn-style was cool"

Zou je nog terugwillen naar de Jungle, vroeg ik ze: " Ja natuurlijk! De apen maar ook alle grote watervallen waren super gaaf. Het leukste was het drijvende huisje op het water (je kon zo het meer induiken vanaf je eigen steiger). Het allerleukste? " De olifanten wassen!!"

Maar ook Chiang Rai was heel leuk: "het fietsen vanaf de Home Stay Chiang Rai, het was ver maar we waren trots dat we de hele route hebben gefietst. Door de rijstvelden fietsen en er even doorheen lopen was super gaaf."

En dat waren de hoogtepunten volgens Josefien & Maartje? Mmmm... nee, dat niet. " Zee en het snorkelen op Ko Phagnan, al die mooie vissen en overal schommelen, dat was toch wel heel fijn"

En het reizen zelf? "De treinreizen waren onconformatabel, de WC's niet zo schoon maar het was wel een bijzondere belevenis hoor. Ik vond het dragen van mijn eigen rugzak heel leuk, ik had ook een mooie nieuwe gekregen. Het vliegen was ook niet ver, een beetje dan. Maar er waren zoveel leuke films dat ik er eigenlijk niets van heb gemerkt".